sådan laver du en elevatortale
sådan laver du en elevatortale
om 5 minutter er du blevet bedre til at pitche
Får du svedige håndflader og bævende stemme, når du skal fortælle, hvem du er, og forklare, hvad du laver?
Eller er det bare generelt svært for dig at gøre det kort og præcist?
Hvis ja, så er du bestemt ikke alene. Som erhvervsnetværk kender vi problematikken. Samtidig er det afgørende for din omverden at vide præcis, hvad du kan bidrage med. – Specielt i netværkssammenhæng, så du kan styrke dine professionelle relationer.
Vi har i dette indlæg allieret os med pitch-ekspert Lauge Vagner Rasmussen fra virksomheden Pitcherific, som vil inspirere dig til at forbedre din elevatortale, så du kan stå stærkt og præcist, næste gang du er ”på”.
– Vidste du godt, at frygten for at pitche siges at være større end frygten for at dø? Det siger Lauge, da vi indleder vores snak om emnet.
– Det skyldes simpelthen, at vi er skabt som flokdyr, og urmennesket i os vil grundlæggende ikke udstødes fra flokken. Man kunne foranlediges til at sige, at løsningen ligger i mindsettet. Det at sige til sig selv, at det ikke er farligt, og at det er fordelagtigt at få sit budskab ud. Dog kan du mindske nervøsiteten, ved at lære hvordan du øver dig effektivt og hvad der virker, når du formidler. På den måde får vi skabt en ramme omkring vores elevatortale, og det styrker sikkerheden samt muligheden for at få formidlingen til at flyde, lyder det fra Lauge.
når udfordringer bliver til løsninger
Lauge etablerede virksomheden i 2012, og det startede egentlig, da han for 14 år siden selv endte med at bruge tre uger på at forfine et pitch. Alligevel for han vild i sin egen formidling, og alt blev overordnet og ukonkret. Han tænkte, at det måtte kunne gøres anderledes, og satte sig for at knække koden til en formel for den bedste elevatortale. Det er med tiden blevet til mange skabeloner til diverse formidlingssituationer, og værktøjerne kan tilgås via platformen Pitcherific, som hjælper brugerne med at blive helt skarpe når de skal formidle. Ud over platformen træner Pitcherific erhvervsprofiler live via workshops og sparring.
Når udfordringer bliver til løsninger
Lauge etablerede virksomheden i 2012, og det startede egentlig, da han for 14 år siden selv endte med at bruge tre uger på at forfine et pitch. Alligevel for han vild i sin egen formidling, og alt blev overordnet og ukonkret. Han tænkte, at det måtte kunne gøres anderledes, og satte sig for at knække koden til en formel for den bedste elevatortale. Det er med tiden blevet til mange skabeloner til diverse formidlingssituationer, og værktøjerne kan tilgås via platformen Pitcherific, som hjælper brugerne med at blive helt skarpe når de skal formidle. Ud over platformen træner Pitcherific erhvervsprofiler live via workshops og sparring.
Den største udfordring, som jeg oplever, er, at vi vil sige og forklare alt for meget i vores pitch. Som jeg selv gjorde for 14 år siden: fyldte formidlingen op med info og specifikationer, som slet ikke hører hjemme i et pitch. I min optik skal et pitch være en appetitvækker til en dyberegående samtale. En slags fod i døren. Værdien ligger i at få pitchet til at være så kortfattet og præcist som muligt.
– Lauge Vagner Rasmussen
Faldgruberne
Vi spurgte ind til den største fejl, som de fleste af os laver, når vi skal pitche.
-Der hvor vi går galt i byen er, når vi starter pitchet med at fortælle om vores produkt.
Men det som en kunde umiddelbart kan forstå og relatere til, er ikke dit produkt, men en problemstilling, som de møder i deres eget liv og hverdag. Derfor skal du – FØR du fortæller om produktet – forklare den bagvedliggende problemstilling, som produktet er en løsning på.
-Rækkefølgen er altså vigtig. Og helt grundlæggende handler det om at formidle vores budskab på en måde, som er lettest at forstå for modtageren. Først når der er forståelse og interesse, kan modparten nysgerrigt spørge ind til dit virke, dit produkt og din virksomhed, fastslår Lauge.
Faldgruberne
-Der hvor vi går galt i byen er, når vi starter pitchet med at fortælle om vores produkt. Men det som en kunde umiddelbart kan forstå og relatere til, er ikke dit produkt, men en problemstilling, som de møder i deres eget liv og hverdag.
Derfor skal du – FØR du fortæller om produktet – forklare den bagvedliggende problemstilling, som produktet er en løsning på.
Rækkefølgen er altså vigtig. Og helt grundlæggende handler det om at formidle vores budskab på en måde, som er lettest at forstå for modtageren.
Først når der er forståelse og interesse, kan modparten nysgerrigt spørge ind til dit virke, dit produkt og din virksomhed, fastslår Lauge.
Skabelon til at få dig sikkert i mål med dit pitch
Da vores samtale naturligt kredsede omkring rammerne for et pitch, spurgte vi Lauge, om han kunne dele de mest populære formler med os.
– Vores skabelon, NABC, giver pitcheren mulighed for at komme vidt omkring sit virke, uden at det bliver for overordnet. NABC står for Need (behov), Approach (tilgang), Benefit (fordele) og Competition (konkurrence). NABC indikerer de fokusområder, der generelt bør være i et pitch. Når du anvender denne skabelon, kan du nøjes med at bruge 60 sekunder.
– Indledning og afslutning på dit NABC pitch skal begge virke fængende og involverende, fortsætter Lauge.
For eksempel, hvis du hjælper diabetikere med at få styr på blodsukkeret via kostvejledning, kan en indledning være: Vidste du at 280.000 danskere har diabetes?
En afslutning ud fra samme eksempel kan indeholde en afrunding der involverer modtageren, ved at række direkte ind i modtagerens liv: Så min opfordring her til slut er: overvej hvad DU selv kan gøre for at undgå at få diabetes!
Beskrivelsen nedenfor af NABC pitch er taget fra Pitcherific.com. Du kan læse endnu mere ved at gå ind på hjemmesiden og prøve alle redskaberne gratis i syv dage.
Skabelon til at forbedre dit 15 sekunders pitch
– Når du står i en situation, hvor du kun har ultrakort tid til at forklare dig, så kan du bruge vores skabelon til et en-sætningspitch – vores såkaldte Hand Shake Pitch.
Screenshot fra Pitcherific af en-sætningspitchværktøjet:
Formidlingen er ikke kun budskabet
– Et godt pitch er lidt mere end blot at have styr på budskabet. Når vi træner virksomheder, arbejder vi også med temaet fremførelse. I fremførelsen er det væsentligt at tale artikuleret – altså klart og tydeligt – og ikke for hurtigt. Dit kropssprog er også afgørende for hvordan modtageren opfatter dig og dit budskab. Så ret ryggen, smil, hvis det er muligt, og kig gerne dit publikum i øjnene. Det virker inviterende og drager dit publikum til dig. Det er vigtigt, at du er dig selv, så gør endelig ikke noget, som ikke er dig. Det kan mærkes af din modtager.
Få feedback fra dit netværk
Et af Lauges bedste råd er, at jo mere du øver dig, jo dygtigere bliver du. Han anbefaler at øve sig med pitching ligesom man med fodbold øver sig i både træning og kamp. I kamp er der noget på spil. Det er her det gælder og her kan du sagtens lære noget ved bare at springe ud i det. Derudover kan du inddrage dit netværk i træningen. Her kan du fare vild i ordene og øve udtalelsen flere gang uden det betyder noget. Og overfor netværk er det muligt at bede specifikt om at få feedback. Men her er det vigtigt at være konkret:
-Det vigtigste er, at du får så konkret feedback som muligt. Vi kender alle til den velmenende ven, som siger at det er supergodt. Det er derfor dit ansvar at spørge om der er dele i din præsentation, som din modtager ikke forstod?
Hvad kan man ellers bruge pitchet til
Et pitch er en præcis formidling fra et menneske til et andet. Og vi har jo netop i en stor del af vores daglige kommunikation en intention med vores budskaber Så vi spørger Lauge, om man ville kunne bruge metoderne i andre henseender.
– Alle steder hvor du har brug for at påvirke andre. Det kan være til møder, i e-mails, salgssituationer, intern kommunikation og også privat. Det sjove er at udfordre mennesker med spørgsmålet: Hvor bør du allerede bruge det nu for at få en fordel?
Det skal du huske
Hermed en opsummering over Lauges bedste råd til dig, der vil optimere din elevatortale:- Hvis du er nervøs for at pitche, så sig til dig selv, at dit liv ikke er på spil, og at det er fordelagtigt for dig at få dit budskab ud.
- Brug mere tid på at tale om det behov, du dækker/det problem, du løser, end om det produkt, du repræsenterer.
- Brug NABC, når du skal pitche inden for 60 sekunder.
- Brug Hand Shake Pitchet, når du kun har 15 sekunder.
- Øv dig i dit pitch. Jo mere du øver, jo nemmere bliver det.
- Øv dig også i din fremførelse, herunder din stemmeføring og dit kropssprog.
- Få feedback fra dit netværk, og sørg for, at den er specifik, så du kan justere til.
- Brug din forfinede pitchteknik til at få endnu mere ud af samtaler i både erhvervsregi og privat – Både de talte samtaler og de skrevne via eksempelvis e-mail.
Vi håber, at dette indlæg vil inspirere dig til at blive endnu mere tydelig og skarp i din fremtoning, næste gang du pitcher.
// Team VB Plus