Få endnu mere ud af dine kaffemøder

Få endnu mere ud af dine kaffemøder

Fra tidsrøver til værdiskabende faktor


Kaffemøder kan af og til lidt være lidt af en tidsrøver i en travl hverdag. Som netværksfacilitatorer hører vi ofte om denne problemstilling. Samtidig er kaffemøder afgørende for bedre kundetilgang og samarbejdsaftaler for langt de fleste typer af virksomheder. 

Så hvordan optimerer man dem? 

Her har du vores guide til bedre og mere effektive møder.

Hav fundamentet på plads

Det er ikke givtigt at netværke med alt og alle. Derfor anbefaler vi, at du får en netværksstrategi, så du kan arbejde målrettet og fokuseret med netværk. Det behøver overhovedet ikke at være en stor og fin plan. Det vigtigste er, at den kan udføres i praksis, og at den indeholder en kobling mellem dine forretningsmæssige mål og dit netværk. Hvis du ikke har en plan for din vej ud i netværk, så læs gerne denne blog.

 

Forbered dig 

Uanset om du kender meget eller lidt til den person, som du har inviteret eller er blevet inviteret af, giver det god mening, at du forbereder dig. 

Det kan være en overordnet forberedelse af, hvad der foregår omkring personen – fx nyt job, profil, projekt. Det kan også være forberedelse af faglig karakter, som du mener, er vigtig for jeres samtale.

Brug LinkedIn, den lokale presse samt hjemmesiden for den virksomhed, som personen repræsenterer, til at undersøge personen nærmere. Det bryder isen til mødet, at du kan sige ”Jeg så lige, at du er involveret i X – det lyder da spændende” eller ”Jeg læste, at der i din branche er et skifte på vej i forhold til X”.

Forbered dig

Uanset om du kender meget eller lidt til den person, som du har inviteret eller er blevet inviteret af, giver det god mening, at du forbereder dig. Det kan være en overordnet forberedelse af, hvad der foregår omkring personen – fx nyt job, profil, projekt. Det kan også være forberedelse af faglig karakter, som du mener, er vigtig for jeres samtale.

Brug LinkedIn, den lokale presse samt hjemmesiden for den virksomhed, som personen repræsenterer, til at undersøge personen nærmere. Det bryder isen til mødet, at du kan sige ”Jeg så lige, at du er involveret i X – det lyder da spændende” eller ”Jeg læste, at der i din branche er et skifte på vej i forhold til X”.

En agenda er regel nr. 1

Alt for mange kaffemøder (og andre møder) er ustrukturerede og uden en klar plan. Sørg altid for at have en klar agenda for mødet.Hvis du selv bliver inviteret til et kaffemøde uden agenda, bør du altid bede om en, så du er helt klar på, om du kan bidrage til mødet, eller det er bedre at sende vedkommende i en anden retning.

Afhængig af mødets art kan en agenda indeholde:

  • 10 minutters præsentation af hver person.
  • Mødets formål: Hvad skal vi nå at vende?
  • Hvordan kommer vi videre efter mødet?

Sæt en bagkant

Gør det til en vane at sætte et kaffemøde til at vare maks. en time. Hvis der er anledning til at gå videre med noget konkret, så book et nyt møde senere med en specifik dagsorden.

Efter mødets afslutning

Sørg for at sætte tid af til at følge op på jeres samtale, eksempelvis via e-mail. Hvis første møde giver anledning til et videre forløb, så aftal spillereglerne herfor.
Hold, hvad du lover: Hvis du eksempelvis har lovet personen, at du vil sætte personen i kontakt med en i dit netværk, så sørg for at følge op på dette. Hvis du er på LinkedIn, og du ikke allerede er connectet med personen, som du har drukket kaffe med, så husk at sende personen en invitation efter jeres møde.

Gode basisspørgsmål til et kaffemøde

Et kaffemøde kan være kommet i stand af mange årsager, og derfor kan indholdet variere. Følgende spørgsmål kan for det meste give et bedre møde og kan med fordel besvares af begge parter:

  • Hvad søger du helt konkret?
  • Hvem har du brug for at komme i kontakt med?
  • Hvordan kan jeg hjælpe dig?

Vi håber, at disse råd kan hjælpe dig til at få endnu mere ud af dine kaffemøder.

// Team VB Plus 

Skal du med som gæst og opleve vores grupper?

Vi er et af de ældste erhvervsnetværk i trekantsområdet, og med godt 180 medlemmer fordelt på syv grupper tror vi på, at vi har en gruppe, der er et match til dig. Vores netværks-dna er funderet i fællesskab, faglig sparring, personlig udvikling og leadgenerering. Hvis det lyder som noget for dig, så er du altid velkommen som gæst.

Skal du med som gæst og opleve vores grupper?

Vi er et af de ældste erhvervsnetværk i trekantsområdet, og med godt 180 medlemmer fordelt på syv grupper tror vi på, at vi har en gruppe, der er et match til dig. Vores netværks-dna er funderet i fællesskab, faglig sparring, personlig udvikling og leadgenerering. Hvis det lyder som noget for dig, så er du altid velkommen som gæst.